23 April, 2011

Salamander og frosk!

dette er niesen og nevøen til "onkel Paul" og i dag så har vi vært ute på en liten ekspedisjon... vi har funnet en salamander og en frosk og masse rumpetroll og en hel del med froske-egg eller no...! :D
Det var vel egentlig bare i en liten dam eller en innsjø hvor vi fant alt sammen, det er jo ganske kult at man kan finne så mye kult på en liten øy utenfor Danmark!
Det føltes ganske rart når frosken var i hånden til meg Sara som er niesen til Paul...  den hoppet ut av hånden en gang og da måte min onkel fange den igjen! Ha-ha litt morsomt!!!
Kasper og frosken. Frosken foran.
Salamanderen hadde veldig fint mønster under på magen fordi det var en hannsalamander og den hadde masse store flekker eller små prikker i svart og oransje! :P Hunnene har ikke sånne prikker fordi de ikke behøver å vise seg så mye for hannene, mens hannene har bare prikker nå om våren fordi det er nå de skal parre seg! xP
Kasper som er nevøen til Paul vil si at han også har holdt en frosk. Når vi skulle fange frosken så vi først en i vannet som stakk av og så holdt onkel Paul på å tråkke på en, som han da med en gang plukket opp med håven. Vi hadde en stor bøtte kan man vel si, som vi hadde de levende tingene vi fant i. Huden til frosken var ganske slimete og klissete, jeg Sara fant en diger bille i vannet som onkel Paul sa kunne fly :O litt rart at den ikke fløy sin vei når vi holdt den fanget! xD

Salamandrehanner er noen av de peneste kryp som finnes!
To døgn: Natt og dager på stranden.
Etter at vi hadde sluppet ut alle de små skapningene kjørte vi videre og helt ut så langt det gikk an, for å så stikke ut på stranden, på stranden gikk vi litt bortover og så ville jeg snu... så vi gikk tilbake gjennom klittene som egentlig var veldig tungvingt men Paul fikk noen fine bilder av de blomstene som heter "natt og dag": Vi så også noen som padlet på ett ganske grunt område og onkel Paul sa at det er ganske tungt, for han som dere vet padler jo ganske mye!
På vei tilbake støvet det veldig etter bilen og hvis jeg skal være ærlig så liker jeg ikke den bilen vi kjørte i fordi den er så LITEN!!! Vår bil er mye større, jeg stanget jo i taket! :O aaauuuu!! xD

Vi fikk øye på øyet på en frosk ...
Når vi kjører inn i garasjen må vi med en gang ut igjen fordi da skal vi plutselig ut igjen og bort til en strand! Når vi kjører må jeg sitte bak! :( Vi kommer fram sammen med de andre, som er mormor, mamma, pappa og søsteren til mormor. Vi går ett lite stykke og kommer så til en flåte som henger fast i ett tau, og så må man dra seg over etter tauet og det er ikke akkurat lett! På flåten sto det med store bokstaver : MAX 3 PERSONER! så først går jeg og Kasper og mamma ombord og jeg og Kasper begynner  hale å dra alt vi har og flåten beveger seg sakte bortover. Når vi har kommet oss over på den andre siden drar vi i tauet igjen og flåten beveger seg sakte på vei tilbake til de andre. så går mormor og søsteren hennes på flåten og vi begynner å dra igjen. når vi endelig har fått dra dem over så må vi dra flåten tilbake IGJEN!! Så er det pappa og onkel Paul sin tur, de er vel de tyngste, så til slutt måtte pappa dra fra flåten og da gikk det fort for seg!

En slitsom ferge.
Nede på stranden satt jeg, Kasper og pappa oppe i klittene og spiste daim og smil, mens mamma, mormor, onkel Paul og søsteren til mormor sto lengere nede med rumpene i været og lette etter rav! <3
Mamma fant nesten en hel fyrstikk eske med små stykker av rav. Da vi skulle hjem løp jeg og Kasper for å komme over flåten uten att de andre rakk å komme med, men det gikk litt skeis fordi de andre kom når vi var mitt utpå og pappa begynte å dra oss tilbake og da hadde vi ikke en eneste sjanse til å slippe unna! :( så pappa hoppet på og vi kjørte tilbake!

The point of no return ...
Kasper var oppe i tårnet og han synes det var morsomt, det var kansje fire trapper med ti trappetrinn i hver sånn ca. det var en mann som het Thorvall som bygde hele tårnet på egenhånd. Kasper synes at det var litt skummelt å stå på toppen og at det var langt ned... onkel Paul tvang egentlig Kasper opp den siste trappa! men det var jo egentlig der man kunne se ordentlig! han tenkte : TENK OM DET RASER! :O

Thorvalds tårn

2 comments:

  1. OPS da... noen skrivefeil! xD jeg trodde onkel Paul skulle ordne det etter jeg var ferdig... men det skjedde tydeligvis ikke... ;( onkel Paul bare la inn bilder etter at jeg hadde skrivd uten å se igennom hva jeg hadde skrivd feil... BLÆÆÆH... ONKEL PAUL DU SA JO AT ....

    hilsen Sara <3

    ReplyDelete
  2. OK, Sara, så har jeg rettet opp feilene dine. Det er jo sant at du skrev i hui og hast, uten å få tid til å sjekke nøye om du hadde gjort noe galt. Du er flink til å skrive, så du hadde sikker funnet mange av feilene selv, men nå ... vips ... ser det ganske bra ut! ;o)

    <3 fra onkel Paul

    ReplyDelete